"Man får inte låta studierna komma i vägen för sin skidåkning"
"Man kan ju variera skidåkningen med lite studier också"
/ Skidåkarstudenter på LTU

söndag 11 december 2016

Annorlunda kultur

I början kändes allt är annorlunda och det var väldigt mycket nya intryck. Jag trodde att det skulle försvinna men allt är fortfarande annorlunda haha. Magen vände sig pga annorlunda och stark mat och har gjort det lite mellan varven. Vande mig kanske mer efter halva tiden här.

Skolan är helt annorlunda, obligatorisk närvaro på allt med läxor och deltagande på lektion betygssätts varje lektion typ.

Tjejer sportar inte. Deras träning är att gå på rullband 20min. Koreaner svettas heller aldrig verkar det som.

Alla fnissar och går i grupp och håller han med kompisar. Till och med killar.
Alla har gosedjur, både i sängen och små hängandes på ryggsäcken.

Svårt att anpassa sig och man trodde att man skulle komma in i kulturen men det blev inte riktigt så haha. Lite grann men en del irriterade man sig på under hela perioden. Till exempel deras ickeexisterande dygnsrytmer. Jag började ju försöka anpassa mig efter min rumskompis, att istället för att ja sover 23-7 så kan ja sova 1-9 och skippa frukost och sådär för att ja prioriterar att sova bra än att vakna när hon kommer hem sent. Men alltså hon kom ju hem ännu senare och ibland inte alls. Så det var ingen ide att försöka anpassa sig för det gär inte. Då sitter lixom koreanerna på nått fik som är öppet 24-7 och sover och pluggar och sover och pluggar. Då napar dom på fiket typ nån timme hit och dit. Så himla sjukt. Att asiater pluggar mycket har man ju hört. Men det kan ju fasen inte vara pga att det är hårt i skolan. Antingen  är det för att de är så sinnessjukt oproduktiva med deras dygnsrytm. Eller så är det deras dåliga engelska att det tar 100 gånger längre tid att lära sig nånting. Eller så är det för att det måste ha alla rätt pga normalfördelning i betygssystemet. Jag tror att det är alltihopa. Ska bli skönt att komma hem och äntligen få helnatts ostörd sömn!

Spännande kultur. Jag är glad över att jag har gjort det. Men alltså dom är ju bara inte kloka :P

För mycket stark mat för mig och blir lite uttråkad av för mycket ris. Men vi lyckades variera restauranger ändå. Vi hittade ett favoritpastaställe där det blev många luncher.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar