"Man får inte låta studierna komma i vägen för sin skidåkning"
"Man kan ju variera skidåkningen med lite studier också"
/ Skidåkarstudenter på LTU

onsdag 23 november 2016

Studentlivet. föreningar och event, på Ajou University

Det finns inte.

Det finns några studentföreningar. De flesta är dock bara koreaner så man vet inte riktigt att de finns tyvärr. Och vi fick reda på en ping pong club men när vi var med på skoj en gång så kände man sig lite utanför eftersom koreanerna körde seriöst sitt egna race, och vi svenskar, grabbarna och jag som var där kände oss väldigt utanför och spelade bara själv. Så då drog vi aldrig dit mer :P

Det finns dock en som vi iallafall får reda på som heter "friends club". Där är det koreaner som kan engelska (för en gångs skull) och utbytesstudenter som arrangerar resor och åker på resor, har middagar, festar och umgås tillsammans. De verkar kul men i år så har det varit  utbytesstudenter där som jag inte har lärt känna, och några som jag inte fått så bra intryck av. Och när alla ens egna vänner inte drar dit utan man hittar sitt gäng så blir det att man inte hänger med dit.

Det finns också massa grupper för studenter i hela Seoul som har hur mycket event som helst. Alltid är det något. Vi var med på ett event, en neonfest, som var totalt fiasko. De hade marknadsfört det så himla bra men det var något helt annat. Så efter det blev vi så himla skeptiska mot andra event och jag började kolla upp eventen mer ordentligt.

Det var ett event att hajka Seoraksan där vi hade varit redan som de skulle ha betalt 85 000 won (ca 700 kr) där man fick matsäck och bussresan dit fram och tillbaka. När vi var där så kosta en bussresa till området 400kr tur och retur och så får man ju ta sig till berget med buss eller taxi, och sen är det inträde till själva national parken och berget är ju bara typ 20kr.

När jag såg nu ett event om Christmas Light Festival som verkade helt fantastiskt så stod det då på deras event på facebook att det kostar 45 000 won (400kr) och så är det en bussresa och inträde och guidad tur som ingår. När jag går in på hemsidan så är inträde till festivalen 10 000 won (80kr) och man kan ta sig dit med tunnelbana.

Så gång på gång så när jag kollar upp saker så ser jag att de bara scamar turister som vill uppleva saker. Det gäller att åka själv alltså. Men visst är man själv så kan det väl vara kul att lära känna folk på en sån resa och att de fixar allting. Men gud så inte värt i mina ögon när det är så lätt att fixa själv.

Men okej, dessa event som dyker upp gör att jag ser vad man kan göra i Korea. Och sen kan man dra dit själv ;) Som min plan med Christmas Light Festival nu! :)

Nu i helgen så blir det också ett event för 17 000 won (140kr) att dra på "Adventure Caving", och "sky line". Får väl se om de rippar oss där också eller hur det blir  :O :P


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar