"Man får inte låta studierna komma i vägen för sin skidåkning"
"Man kan ju variera skidåkningen med lite studier också"
/ Skidåkarstudenter på LTU

onsdag 30 november 2016

Plugget

Public speaking är kul! Vi ska ha ett improviserat tal snart vilket jag är lite nervös över. De andra talen har gått väldigt bra men tror också han är generös med betygen. Har tidigare fått 99 av 100, 98 av 100, 5 av 5 och 27 av 27. Så ingen panik hör inte. När vi övade på olika improviserade tal så var vi i olika grupper där jag var först ut och Ryan, koreankompisen, också först ut i sin grupp. Så blev ämnet "interesting people we have met this semester". Då hade både jag och Ryan ett improviserat tal om varandra :D det var kul :)

I kursen är det många praktiska övningar vilket är bra eftersom det är det kursen handlar om. Ett storartad problem här är att läraren kör så hårt på storatortina egna åsikter. Att övertala någon att sluta äta rött kött var tydligen en för stor förändring för en person att göra vilket gjorde det till ett dåligt ämne. Men både vi svenskar och en kines gick emot och sa att men herregud man kan ju övertala folk att bli vegetarianer, och så hade en tjej ett tal om det. Så det var bra att vi fick sätta honom lite på plats där. Men en sån hör grej gör ju att man tappar lite respekt för läraren tyvärr. Annars är han bra och påhittig med roliga och lärorika öningar för hur en bra talare är. Och det känns som nyttig personlig utveckling.

Operations management är lite klurigt. Det är intressant och jag skulle nog kunna tänka mig att jobba med liknande. Räkna på optimala beställningar och tidigast och senaste tider att starta olika processer osv. Allt handlar om att företagen ska tjäna så mycket som möjlig, vilket man kan göra på så många olika sätt. Problemet är bara att  vår lärare är klurig och låter oss inte få några solutions. Han ger nått räknaexempel och sen aka vi lista ut allting själv. Vi får inte heller reda på om vi gör rätt eller fel. Det sättet är jag inte alls van vid efter som hela årskurs 1 och 2, alla fysik och mattelektioner så har jag räknat och övat på exempel med lösningar för att senare kunna lösa liknande exempel efteråt. Att tänka fram en lösning helt själv tar för mycket tid som man inte har. Som tur är så är han också väldigt snäll med rättning och betygen här går efter normalfördelning. Vilket innebär att om hela klassen presterar dåligt (vilket de gjorde på midterms) så blev godkäntgränsen runt 5 av 100 poäng. Det låter helt sjukt men den tentan var extremt extremt svår med uppgifter som inte alls liknade exempel han hade dragit förut. Så frågan är fortfarande, hur pluggar man till det här?! Det verkar som att man får försöka förstå allting istället och genom förståelse hur allt påverkar varandra kunna hitta lösningar.

Strategic Management känns lärorik och är nog kursen med bäst upplägg. Vi ska läsa två artiklar i veckan, summera och svara på frågor. Sedan är det stora och små diskussioner i grupp och i klassrummet. Hur företag agerar, vad är huvudproblemet, hur får de fördelar på marknaden. Att summera gör att man förstår helheten. Dock är huvudproblemet I den här kursen är att det ibland kan vara hans åsikter, och USAs perspektiv på det hela. (Inte lika mycket som i public speakimg dock) Det är ju stora skillnader beroende på länder och kulturer. Men sådant finns ju i en annan kurs, cross cultural management. Han har frågat ibland om hur det är i sända länder till oss utbytestudenter vilket är bra, men vissa saker känns väldigt amerikanska.

Marketing management är jätteintressant tycker jag men läraren är verkligen sämst. Hon kan inte prata engelska så ofta hör man inte riktigt vad hon säger utan man går helt på powerpointsen. Som tur att känner jag iallafall att den här kursen är ganska lätt. Och man märker hur allt hänger ihop. Mycket i den här kurser är också grund till Strategic management. Så det hade underlättat lite att läst den kursen först. Men vilket nu istället gör att den kurser blir mycket lättare eftersom man hör mycket av det i den andra kursen också.
Hon lägger mycket tid på att förklara verkliga exempel på företag av olika teorier. Många företag har man inte riktigt hört talas om men det är ju bra att kunna applicera i verkligeten. Det dumma i den här kursen är att hon registrerar aktiva personer lite i hemlighet. Och ger inte heller alla chansen att vara aktiva. Det är ofta samma personer. I början visste man inte ens att det spelade någon roll om man räckte upp handen eller inte. Så får man reda på efteråt att hon då skriver upp deras namn som att de är aktiva på lektioner om man ställer någon fråga till henne. Det är nämligen inte varje lektion som hon ger ut någon uppgift eller så. Det kanske kommer någon fråga på en lektion vilket bara ger en person chansen att vara aktiva på lektionen. För att själv bli aktiv måste man då komma på någon fråga att ställa. Det systemet tycker jag är hur knäppt som helst. Det här sa jag till henne också en lektion och jag tror hon tog åt sig och försökte göra bättre. Men tror inte att det är en stor del. Största delen är ju tentorna och en presentation.

Organizational behavior tycker jag nog är den mest intressanta kursen! Det här handlar om hur man hanterar och har förståelse för personalen i ett företag, som manager. Väldigt intressant och det känns som en del psykologi. Mycket ledarskap och peesonligheter vilket jag tycker är kul. Han pratar dock väldigt väldigt mycket den här läraren. Och jag tycker nästan han går in för djupt på verkliga händelser. Till exempel frågar han vad folk har för bilar eller vart dom köpte sin keps eller tröja. Och då tar det en stund. Sen berättat han då den situationen till teorin. Så mycket teorin går åt sånt. Men jag anser då att vad man har för bil är inte riktigt samma sak. Det känns som att han drar exempel som studenter som aldrig jobbat någonsin ska kunna relatera till. Vilket blir för lätt för mig, jag vill ha mer exempel på riktiga företag och jobbhändelser istället. Men jag tänker själv mig in i situationer jag känner igen från jobb och lär mig olika teorier, och man märker tydligt vad teorierna handlar om i företag vilket är bra. Många saker känns självklart och jag undrar varför man ens behöver lära sig det här. Det är klart att man ska ha respekt för sin personal, motivera dem, hjälpa dom att hjälpa sig själva istället för att bara säga till vsd som ska göras. Men man kommer på att det är ju inte självklart för andra, med tanke på hur många dåliga chefer och ledare som finns i världen.

Ja det här blev både positivt och negativt med kurserna. Overall tycker jag att kurser a är intressanta och jag kan relatera lätt vilket gör att jag lättare lär mig! Sen inser jag ju att jag inte har tagit så många management kurser på LTU så har inte så mycket att jämföra med. Har ju mest läst fysik och matte där. Så vet inte om det är stora eller små skillnader i sådana kurser mellan Sverige och Sydkorea.


Inga kommentarer :

Skicka en kommentar