"Man får inte låta studierna komma i vägen för sin skidåkning"
"Man kan ju variera skidåkningen med lite studier också"
/ Skidåkarstudenter på LTU

lördag 29 oktober 2016

Tokyo dag 3 - Shinjuku Gyoen National Garden & Yoyogi Park

Vi var ute igår till 05.00 och tog en sovmorgon. Så idag blev det en lugn dag i National parker. Vi skulle förbi parkerna igår men kom dit försent. De stängde tydligen vid 16. Men då fick vi göra det idag istället. Det var en varm höstdag så det passade bra :)

På cluben igår fick vi sånna här masker, jag lyckades matcha min med min jacka :P


Vacker park! Med fina höstiga alléer och en rose garden!























Här gick tre av oss till en annan park medan de andra tog det lugnt ett tag och sedan gick till Government building för att se utsikt men vi hann inte dit.



Men i den här parken fanns ett fint tempel med lite aktiviteter!


Vid templet så var det ett bröllop! Jag funderar till och med på om det var flera bröllop.
Här går ett brudpar iallafall!
 


Vid templet fanns det träboxar som man skulle skaka och sen få ut en pinne som hade ett nummer. Det numret kunde man sedan säga till om och köpa ett litet meddelande. Jag fick nummer 9 och tjejen framför mig fick också nummer 9 så jag gjorde en liten fuling och tog kort på hennes lapp istället hihi.

Här är lappen.

Det var ett väldigt fint meddelande!

"Amidst the raging storms of life
Never flinhc, o heart of man -
No more than the wind-tassed pine
Deep-rooted in the rock."

"Never allow yourself to be shaken by
any storm or uppheaval in your life, but
stand as firm in your convictions as a
huge old pine rooted in the mountainside."

Det kändes som ett menat meddelande för mig och
vi blev väldigt känslofyllda av att vara här.

Mer känslor kom fram när man fick skriva ner sina önskningar i ett brev och lägga det i ett kuvert.
En av tjejerna jag var med skrev ett långt brev och fick tårar. Det var så vackert.


Här la man sedan ner sitt brev.

Här är ett vackert brudpar! Det är nog ett annat brudpar än vad vi såg innan.


Här går ett brudpar med anhöriga. Vet inte vilket brudpar detta är hehe.



Här var världens sötaste lilla finklädda tjej!

Vid templet så fanns detta där man skulle göra en ritual för att tvätta händerna och munnen innan man ber. Man skulle hålla skopan i höger hand och hälla i vänster. Sedan byta hand, hålla skopan i vänster hand och tvätta höger. Sen hålla skopan i höger hand igen och hälla vatten i vänster hand och dricka lite av vattnet och sedan spotta ut vattnet.

Detta antar jag dock att man skulle göra innan man ber. Men vi såg det efter templet, vi kom från ett annat håll, så vi gjorde det efteråt istället hehe.

Vi bad på ett ställe, "to be grateful". Då skulle man buga två gånger och sedan klappa händerna två gånger och sedan buga en gång till.





Köpte mig en souvenir, en lyckoamulett som får hänga vid sängen och vaka över mig och sedan bli en present till mamma :)

 "A charm for soundness of body and mind"


De andra var i Government building (som jag missade tyvärr) där vyn såg ut såhär:





Inga kommentarer :

Skicka en kommentar