"Man får inte låta studierna komma i vägen för sin skidåkning"
"Man kan ju variera skidåkningen med lite studier också"
/ Skidåkarstudenter på LTU

torsdag 1 september 2016

Strategic Management = Innovationsledning, E7005N

Vår första lektion var Strategic Management som motsvarar Innovationsledning, E7005N på LTU.
Det är en kurs som vi egentligen läser i 4an men tänker att om vi läser denna nu så får vi många valfria i 4an! (Jag har små planer att försöka göra det så öppet jag kan för att eventuellt kunna åka utomlands igen om jag är sugen!)
Och nu läser vi den alla 9 st ltu-studenter vilket känns väldigt skönt.

Det fungerar helt olika här. Här är det obligatorisk närvaro på alla lektioner där man blippar sitt studentkort i en apparat som då fottar en som närvaro. Antagligen för att förhindra folk att ge sina kort till någon annan som kan blippa kortet åt en.

Sedan på lektionen så var läraren väldigt rolig och skämtsam. Han sa att han var känd :P
Varje person i klassen fick presentera sig och jag var nummer två. Han sa att varje person får säga vad man heter och vart man kommer ifrån och varför man ville gå den här kursen och sen skämtade han om att vi skulle berätta om vi hade pojk eller flickvän.

Jag som nummer två berättar att jag heter Nicole, kommer från Sverige och pluggar detta för att det ingår i min utbildning.
Då svarade han
"Thats it?"
Så var jag tyst och titta runt lite och visste inte riktigt vad jag skulle säga.
Då sa han
 "No boyfriend?"
Så började alla skratta och medans jag skrattar säger jag "well yes".
Då säger han
"Who in this class dont you like?"
Så var alla tyst ett tag för att det var en väldigt konstig fråga haha så sa han det igen
Jag säger
"Nobody, I love everybody here :)" och ler.
Så säger han
"Who in this class do you like?"
 Jag försöker säga alla igen och så säger han
"Those guys? Do you like those guys?"
så sa ja ba "yes I like those guys"

Alltså så otroligt konstigt och alla bara skrattade och jag skrattade av nervositet.
Sen när alla andra presenterade sig så skämtade han en hel del om vissa personers namn som var för svåra så hittade han på nya och vissa personer sa en ganska dålig anledning varför de valde just den här klassen till exempel "because i need credits". Det var ju inte supermotiverande. Då började han säga ironiskt typ att jaha det var ju kul att du ville läsa den här kursen då. "you are aloud to drop this class you know....you can take any class to get credits.." med en liten hint haha. Det var ju ganska dumt och tråkigt svar måste jag hålla med om :P


Sedan glömde han bort två ltu-studenter som skulle presentera sig.
Då säger han
"yeah I can choose, only people I like get to say something about themeselves. I can do that! Because Im the professor and I decide".
Sen fick dom presentera sig efter.

Så ja denna lärare skämtar en hel del och vi var ju superosäkra haha.

Men ja vi skrattade mest.

Sen så berättade han hur han lägger upp kursen och blev mer seriöst och berättade att han vet att vi är här för att uppleva kulturen så att vi får två fria lektioner att skippa "to enjoy ourselves". Skippar vi mer än det så får vi sämre betyg eller ickegodkänt. Och sen så har vi ingen sluttenta i denna kurs utan ett grupparbete istället så det är skönt.

Men betyget beror mycket på deltagande i diskussioner i klassrummet. Och då är det alltså olika artiklar vi ska läsa på innan varje lektion. Detta är också bra som personlig utveckling att prata inför grupp och prata engelska.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar